Virtuaalitodellisuus video 360 kamera

360-kamera videokuvaukseen – mikä on paras vaihtoehto?

60-kamera muodostuu yleensä useasta eri puolille kuvaavasta videokamerasta. Näiden kameroiden kuvat yhdistetään (stitch) yhtenäiseksi videoksi joko suoraan kamerassa tai kuvausten jälkeen erillisessä jälkityöstöohjelmistossa.

360-videota voidaan katsella kahdella eri tavalla:

  • mobiililaitteilla esim. Youtubesta tai Facebookista
  • virtuaalilaseilla

360-asteen videota on helpointa katsoa Youtube- tai Facebook-sovelluksilla älypuhelimella.  Videon kuvakulma kääntyy tällöin puhelinta kääntämällä.

Todentuntuisempi vaikutelma syntyy, kun 360-videota katsotaan tarkoitukseen suunnitelluilla virtuaalilaseilla. Virtuaalilaseilla 360-kuva näkyy kolmiulotteisena jos materiaali on kuvattu 3D 360 -kameralla.

360-kameroiden karkea luokittelu:

Samsung Project Beyond 360 kamera. Kuva: http://thinktankteam.info/beyond/
Samsung Project Beyond 360 kamera. Kuva: http://thinktankteam.info/beyond/
  • 2D 360-kamerat HD-laadulla (1920*960) tuottavat melko suttuista videokuvaa, mutta valokuvat ovat usein käyttökelpoisia (esim. Ricoh Theta S).
  • 2D 360-kamerat 4K resoluutiolla (3840*1920) tuottavat jo laadukkaampaa videota sosiaaliseen mediaan, mutta syvyysvaikutelma puuttuu virtuaalilaseilla katsottaessa (esim. Samsung Gear 360)
  • 3D 360-kameran syvyysvaikutelma tuo lisäarvoa virtuaalilaseilla katsottaessa (esim. Nokia Ozo)
  • Tulevaisuudessa light field kamerat mahdollistavat pienen liikkumisen VR-laseilla katsottaessa (esim. Lytro Immerge)

Eri kamerat eri käyttötarkoituksiin

Kolme merkittävintä asiaa 360-asteen kameran valinnassa on:

  • Kuvataajuus eli framerate. 25/30 fps riittää älypuhelinkatseluun, VR-laseille optimaalinen olisi 60 fps.
  • Resoluutio eli tarkkuus. Virtuaalilaseille kuvatessa 4K (3840*1920) tarkkuus on vähimmäisvaatimus, Youtuben ja Facebookiin saattaa riittää vähempikin.
  • Kolmiulotteinen 360-video toimii vain virtuaalilaseilla, älypuhelimille riittää 2D.

Youtubesta tai Facebookista älypuhelimilla katsottavaksi tarkoitetun 360 -videon tuottaminen onnistuu edullisemmillakin kameroilla. Mikäli videota aiotaan katsella virtuaalilaseilla, kameralta vaaditaan enemmän ominaisuuksia.

Esimerkiksi Nokia Ozo -kamera tuottaa videokuvaa 8K*4K tarkkuudella, mutta nykyaikaiset virtuaalilasit eivät pysty näyttämään vielä näin terävää kuvaa. Virtuaalilasien resoluutio rajoittuu 4K*2K laatuun. On kuitenkin hyvä, jos kuva on taltioitu heti aluksi korkealla tarkkuudella tulevaisuutta silmällä pitäen. Vuoden 2016 virtuaalilaseilla katsottaessa parhaidenkaan 360-kameroiden tuottama kuva ei vastaa terävyydeltään television HD -kuvaa.

Mobiililaitteilla katsottaessa riittää 25 tai 30fps kuvataajuus. 60fps kuvatarkkuudella liike toistuu nykimättömänä myös virtuaalilaseilla katsottaessa. Erityisesti nopeasti liikkuvia kohteita tai kameran liikettä sisältävissä kohtauksissa olisi tärkeää, että 360 kamera pystyisi tallentamaan 60 kuvaa sekunnissa.

Tutustu myös: Virtuaalilasit – esittelyssä 6 parasta mallia!

3D 360-video on vaikuttavampi mutta hyvin vaikea toteuttaa

Suurin osa 360-videokameroista on 2D-kameroita. Facebookista tai Youtubesta katsottaessa 2D:n ja 3D:n eroa ei huomaa, ero tulee esiin vasta virtuaalilaseilla katsottaessa.

Joidenkin mielestä kaksiulotteinen video näyttää virtuaalilaseilla katsottuna epäaidolta, ikään kuin kuva olisi liimattu postikorttimaisesti yhdelle tasolle. Toisaalta 2D:n ja 3D:n välistä eroa ei välttämättä edes huomaa, jos kameran lähellä ei ole syvyysvaikutelmaa korostavia kohteita.

2016 vuonna markkinoille tulevista 360 kameroista ainakin Lytro Immerge, Nokia Ozo, Facebook Surround, GoPro Odyssey ja Samsung Project Beyond pystyvät tuottamaan 3D 360-videota. Hyvin tehdyn kolmiulotteisen videon syvyysvaikutelma on luonnollisempi kuin 2D:ssä.

Global shutter – Rolling shutter

Ammattikäyttöön tarkoitetuissa 360-asteen kameroissa kuvasensorit tallentavat kokonaisen kuvan kerralla.  Tällaisissa kameroissa käytetään suljinta, jota kutsutaan nimellä global shutter. Tällöin myös kameran jokainen kuvasensori on synkronoitu toimimaan täsmällisesti yhdessä.

Vastaavasti edullisissa kameroissa kuvasensori toimii rolling shutter periaatteella, jolloin suljin pyyhkäisee kuvan yli. Tällöin kuvan eri osat eivät tallennu sekunnin tuhannesosan tarkkuudella samaan aikaan. Tämä tekee kameran kuvavirtojen yhdistämisestä vaikeampaa (video stitching) varsinkin nopealiikkeisissä kuvissa. Myös kameran tärinä voi aiheuttaa ongelmia rolling shutterilla.

Jos kamera on paikallaan ja kuvissa ei ole paljon liikettä tai tärinää, rolling shutterin ongelmat ei välttämättä tule esille lainkaan.

Tulevaisuuden 360-kamera – light field

360-videoiden katselu Youtubessa tai Facebookissa toimii kohtuullisen hyvin ja tällaisten videoiden tuottamiseen riittää edulliset 360-kamerat.

VR-laseilla katsottavien 360-videoiden suurin ongelma tällä hetkellä on se, että katsoja ei voi liikuttaa päätään luonnollisen tuntuisesti. Jos katsoja nojaa hieman eteenpäin, 360-videon maailma ei reagoi liikkeeseen. Katselupiste pysyy koko ajan samana, ikäänkuin pää ei liikkuisi lainkaan. Tämä tekee 360-videoiden katselusta epämiellyttävää. 

Jotta katsoja voi liikuttaa päätään luonnollisella tavalla 360-videossa, kuvaustilanteessa tarvitsee taltioida videon lisäksi myös syvyystietoa. Tämän myötä kuva näyttää luonnollisella tavalla kolmiulotteiselta, toisin kuin suurin osa tämän päivän 360-videoista. Jos urheilutaltioinnissa tuomari peittäisi näkyvyyden pelitilanteeseen, voisit liikuttaa päätäsi sivulle, jotta näkisit tuomarin ohi.

Lytro on pisimmällä kehityksessä Immerge-kamerallaan, mutta kamera on valtavan kokoinen ja hintainen. Immerge ei taltioi kerralla 360-asteteen kuvaa, vaan ympäristö on taltioitava viidessä osassa. Adoben tutkimusosasto on julkaissut videon, jossa se esittää keinoja syvyystiedon luomisesta tavallisesta 360-videosta. Myös HypeVR -niminen yritys kehittää syvyystietoa taltioivaa VR-kamerajärjestelmää.


Ammattikäyttöön suunnitellut kamerat, jotka tekevät parasta kuvaa virtuaalilaseille

Lytro Immerge lupaavin Light field-kamera

Lytro Immerge VR-kamera
Lytro Immerge VR-kamera. Kuva Lytro.com

Lytro Immerge on ensimmäinen VR-kamerajärjestelmä, joka hyödyntää light field tekniikkaa. Kamera on selvästi suunnattu Hollywoodin ammattilaisille, Immergen hinta tulee olemaan satoja tuhansia euroja. Lytro on aloittanut vuonna 2017 ensimmäiset testituotannot kameralla. 

Light field -tekniikka mahdollistaa sen, että kamera taltioi ”tilaa”, jonka sisällä katselija voi liikuttaa päätään. Aikaisempien 360-kameroiden ongelma on ollut se, että liikkuminen ei ole ollut mahdollista. Vaikka katselija nojaisi VR-lasit päässä eteenpäin kohti lähellä olevaa kohdetta, kohde pysyy jatkuvasti samalla etäisyydellä katselijasta. Pienikin liikkumisen mahdollisuus lisää huomattavasti läsnäolon tunnetta virtuaalimaailmassa.

Immergen tarkkoja teknisiä ominaisuuksia ei ole julkaistu.

Tutustu tarkemmin: Lytro Immerge on suuri edistysaskel VR-kuvauksessa

Nokia OZO – kolmiulotteista kuvaa ammattikäyttöön

360 video Nokia Ozo 360 kamera. Kuva nokia.com
Nokia Ozo 360 kamera. Kuva: nokia.com

Nokia julkaisi heinäkuussa 2015 OZO -nimisen 360 kameran. Kameraa myydään 40 000€ hinnalla.

Nokian mukaan kamera kuvaa kolmiulotteista 3D 360-videota. Kamerassa on kahdeksan kuvasensoria ja kahdeksan mikrofonia. Kameran kuvataajuus jää yllättävän matalaan 30 kuvaan sekunnissa. Kameran kuvatarkkuus on 8k * 4k, mutta vuoden 2016 virtuaalilasit eivät vielä yllä vastaavaan tarkkuuteen. Kamera kuvaa 360 astetta sivusuunnassa ja myös ylös- ja alaspäin. Kamerassa on global shutter.

OZO:n suurin etu muihin markkinoilla oleviin kameroihin verrattuna on reaaliaikainen kuvan esikatselu kuvausvaiheessa. Ohjaaja näkee siis VR-laseilla kolmiulotteisen kuvan ja pystyy tarkistamaan onko kuva sellainen kun hän haluaa. Ozo pystyy myös tekemään suoria 360 livestreameja ja siinä on erityisen hyvät ääniominaisuudet. 

Lue käytännön kokemuksia kamerasta: Löytääkö Nokia OZO yleisönsä 40 000€ hinnalla?

Facebook Surroud 360 -kamerat

Faceookin Surround x6 ja x24 Surround-kamerat tallentavat Facebookin mukaan myös syvyystietoa. Tällöin katsoja voi liikuttaa päätä videon sisällä ja 360-video reagoi liikkeeseen luonnollisella tavalla. F8-tapahtumassa Upload VR pääsi katsomaan Facebookin Surround-kameroilla taltioitua materiaalia ja he olivat pääosin vakuuttuneita jäljestä. Järjestelmä on toki vasta kehityksen alkuvaiheessa, mutta suunta on oikea.

Todennäköisesti Facebookin 360-kamerat toimivat hyvin staattisten 360-taustojen kuvaamiseen. Mutta en usko, että ensimmäiset syvyystietoa taltioivat 360-kamerat tuottavat laadukasta jälkeä, jos halutaan taltioida ihmisiä, jotka liikkuvat lähellä kameraa. Teknisesti tarpeeksi hyvän VR-laseilla katsottavat 360-videon tuottaminen ei ole siis todennäköisesti kovin helppoa kuluttajalaitteilla lähiaikoina.

Surround x24 sisältää 24 kameraa ja x6 kuusi kameraa. Facebook kertoi tuovansa kamerat markkinoille vuoden 2017 aikana, mutta tarkempaa tietoa hinnoista tai julkaisuajankohdista ei ole.

Google Jump – GoPro Odyssey ja Yi Halo

Google kertoi toukokuussa 2015 lanseeraavansa Google Jump -palvelun ja tekevänsä yhteistyötä kameravalmistaja GoPron kanssa. Google mainosti jo 2015 Jump järjestelmän julkaisun yhteydessä, että Jump mahdollistaa syvyystiedon taltioimisen ja sen myötä luonnollisen katselukokemuksen. Tähän päivään mennessä Google ei ole esittänyt mitään näyttöä järjestelmän toimivuudesta.

Syyskuussa 2015 GoPro julkaisi Odysseyn – 16 GoPro Hero 4 Black kameraa yhdistävän 360 -järjestelmän. Google on pitänyt järjestelmän suhteen hyvin matalaa profiilia, eikä se ole saavuttanut merkittävää asemaa markkinoilla.

Keväällä 2017 Google julkaisi yhteistyön YI Technologiesin kanssa The Halo -nimisen kameran. Kamera yhdistää 17 kappaletta 4k-kameroita yhdeksi 360-kameraksi. Kamera tuottaa kolmiulotteista 360-kuvaa ja tekoälyyn perustuvat järjestelmät tuottavat ilmeisesti hyvin saumatonta kuvaa. Alkuvaiheessa Jump järjestelmällä tuotettu materiaali ei tunnu hyödyntävän syvyystietoa, joten kamera ei tuota light field kameroiden tapaan parempaa katselukokemusta.

Google yrittää saada enemmän 360-materiaalia markkinoille aloittamalla Jump Start -ohjelman. Sen myötä sata elokuvantekijää saa käyttöönsä Jump kameran ja jälkityöstöjärjestelmän.

Vanhempi Odyssey-kamera kuvaa 3D 360-videota. 30fps kuvataajuus on aiheuttanut monelle pettymyksen.

Odyssey synkronoi kamerat toimimaan kuin yhtenä kamerana. Näin kaikkien kameroiden asetukset voidaan säätää yhdestä kamerasta ja nauhoitus käynnistyy yhdellä painalluksella. Odyssey mahdollistaa myös GoPro -kameroiden liittämisen verkkovirtaan, jolloin kuvausajat voivat olla tavallista pidempiä.

GoPro Odyssy 360 video kamera. Kuva: gopro.com
GoPro Odyssy 360 kamera. Kuva: gopro.com

Kameran suurin puute on, että kuvan yläosaan (zenith) ja alaosaan (nadir) jää alueet, joihin ei osoita yksikään kamera. Näiltä alueilta ei tallennu kuvaa lainkaan. Kamera käyttää algoritmeja alueiden täyttämiseen, joten mustaksi alueet eivät jää. Osa 360-kuvaajista on kuitenkin sitä mieltä, että 360-kuva ei ole uskottava jos ylhäältä tai alhaalta puuttuu informaatiota.

Odysseyn hinnaksi on ilmoitettu 15 000 dollaria, hinta sisältää 16 GoPro -kameraa, muistikortit, akkuratkaisut sekä kuljetuslaukun. Yksittäin ostettuna 16 GoPro kameraa maksaisi vain noin 8000 dollaria, joten muille Odyssey:n varusteille tulee hintaa melko paljon.

16 kameran tuottama datamäärä on valtava ja materiaalien siirtäminen muistikorteilta tietokoneelle vaatii aikaa. Jos Odysseyn 16 kameralla kuvaa 64GB muistikortin täyteen, materiaalia kertyy yhteensä 1024GB. Google ei ole kertonut yksityiskohtia materiaalin jälkikäsittelystä, mutta ilmeisesti tuo materiaali pitää siirtää Googlen serverille kuvien yhdistämistä varten. Yli 1TB siirtäminen netin yli vaatii nopeaa nettiyhteyttä ja kärsivällisyyttä.

Katso GoPro Odysseyllä kuvattu 360-video.

GoPro -pohjaisilla kameralaitteistoilla paljon käsityötä mutta laadukasta jälkeä

360 videotuotanto kalustoa - Kuvan lähde http://www.360heros.com
360 Heros – 360Abyss – Kuvan lähde http://www.360heros.com

GoPro on julkaissut oman kuuden kameran Omni-kehikon. Pelkän kehikon hinta on noin 1500 dollaria ja kuuden GoPro-kameran kanssa noin 5500 dollaria. Järjestelmän suurin etu kilpailujoihin on kyky tahdistaa kamerat toimimaan kuin yksi kamera. Tällöin myös kameroiden kennot pitäisi olla tahdistettu keskenään. GoPro Omni tulee markkinoille elokuussa 2016.

Freedom 360, 360Heros ja iZugar valmistavat laitteistoja, joilla saadaan yhdistettyä useammasta GoPro kamerasta toimiva 360-videokamera.

Laitteistojen hinnat vaihtelevat 500-2200 dollarin välillä, lisäksi täytyy hankkia riittävä määrä noin 500 dollarin hintaisia GoPro-kameroita. Tällaiset 360-järjestelmät ovat vuonna 2016 vielä yleisin tapa tuottaa laadukasta 360-videota, mutta tuotantotapa tulee jäämään välivaiheeksi kun kunnolliset suoraan tarkoitukseen rakennetut 360-kamerat tulevat markkinoille.

GoPro -pohjaisilla laitteistoilla on mahdollista kuvata 4k tarkkuudella videota jonka kuvataajuus on 60fps, mutta erillisten kameroiden kuvavirtojen jälkityöstö vaatii aikaa ja vaivaa. Jälkityöstöön soveltuvia ohjelmistoja valmistaa  VideoStitch, PTGui ja Kolor.

Kaikilla kolmella valmistajalla on myynnissä sekä 2D- että 3D-laitteistoja. 2D-laitteistot toimivat melko hyvin. Moni on yrittänyt myös 3D 360-kuvausta GoPro rigeillä. Kolmiulotteisen kuvamateriaalin yhdistäminen käsityönä on kuitenkin vielä niin vaikeaa, että moni on siirtynyt takaisin kaksiulotteiseen kuvaan.

GoPro rigeillä kuvaamisestä on kirjoitettu enemmän 360-videotuotanto -artikkelissa.


Edullisemmat Facebook- tai Youtube-käyttöön sopivat 360-kamerat

Ricoh Theta S 360 video kamera. Kuva: theta360.com
Ricoh Theta S 360 kamera. Kuva: theta360.com

Artikkeli on alunperin kirjoitettu vuonna 2016, joten viimeisimmät kamerauutuudet kannattaa etsiä vaikka Tomsguiden sivuilta.

Ricoh Theta S – edullinen ja helppokäyttöinen

Ricoh Theta S -kameran videon laatu riittää korkeintaan Youtuben tai Facebookin 360-videoita varten. Kameran videokuvan tarkkuus 1920*1080 joten kuvanlaatu ei ole riittävän hyvä virtuaalilaseilla katsottavaksi. Kamera tuottaa 360-valokuvia 5376 * 2688 tarkkuudella.

Kamera tuottaa suoraan valmista saumatonta kuvavirtaa, joten käyttäjän ei tarvitse nähdä vaivaa kuvien yhdistämisessä. Theta S:n video on helppo siirtää Youtubeen tai Facebookkiin, valmistajan sivuilta löytyy ohjeet tähän.

Kameraa kuvaa kaksiulotteista 360-videokuvaa kahdella laajakulmaisella linssillä. Theta S nauhoitusaika on noin 20 minuuttia ja kuvataajuus 30 kuvaa sekunnissa. Kameran suljin on tyypiltään rolling shutter. Kameran tekemää kuvaa voi monitoroida kuvausvaiheessa suoraan älypuhelimen näytöltä.

Ricoh oli alunperin ensimmäisiä valmistajia, joka julkaisi kuluttajille suunnatun 360-kameran (Theta M15). Valmistajan uudempi Theta S päivitetty versio kamerasta, joten kannattaa varmistaa, että on ostamassa uudempaa mallia. Kameraa myydään noin 450€ hintaluokassa Suomessa.

Gear 360 Samsungin puhelimen omistajille

Samsung Gear 360 asteen kamera
Samsung Gear 360-asteen kamera. Kuva Samsung

Kameraa myydään noin 400€ hinnalla. Kamera tarvitsee toimiakseen vähintään Samsung S7 -puhelimen.

Kameraa kuvaa 2D 360-videota kahdella linssillä ja sen kuvatarkkuus on melko hyvä 4K (3840 x 1920). Kuvataajus on kohtuullinen 30 kuvaa sekunnissa. Kamera on erittäin tervetullut lisä markkinoille, helppokäyttöisiä 4K -laatua tekeviä kameroita ei ole vielä juuri markkinoilla.

Kameran kuvat voi yhdistää suoraan joko Samsungin puhelimessa tai erillisellä tietokoneohjelmistolla.

Sphericam 2 lupaa paljon, mutta lunastaako lupaukset?

Sphericam 2 on Kickstarter -palvelussa joukkorahoitettu kamera, jonka pitäisi tulla myyntiin syksyllä 2016 $2999 hintaan.  Kameran julkaisu on myöhästynyt jo useita kertoja, joten nähtäväksi jää milloin tuote on todellisuudessa valmis.

Sphericam 2 360 video kamera. Kuva: sphericam.com
Sphericam 2 360 kamera. Kuva: sphericam.com

Valmistaja lupaa kameran tekevän 4K-kuvaa (4096*2048) parhaimmillaan 60fps kuvataajuudella. Siitä ei ole vielä tietoa onko 60fps mahdollinen parhaalla 4K-tarkkuudella. 30fps kuvataajuudella kuvattaessa kameran pitäisi pystyä myös yhdistämään kuvat suoraan kamerassa. Kamerassa on kuusi kennoa ja se tekee 2D 360-asteen videota. Kamerassa on valmistajan mukaan global shutter.


Kodak PixPro SP360 4k lupaa 50fps kuvataajuuden 2028×2028 resoluutiolla. Kamera kuvaa kaksiulotteista kuvaa ja siinä on rolling shutter. Kuvan esikatselu onnistuu suoraan älypuhelimelta.

Kamera on myynnissä valmistajan sivuilla noin 450€ hinnalla. Kodak valmisti aiemmin saman merkkistä kameraa heikommilla ominaisuuksilla, joten ostovaiheessa kannattaa varmistaa, että kyseessä on nimenomaan tämä 4k-malli.

Kamera tekee 360-asteen kuvaa poikkeuksellisesti vain yhdellä linssillä, joten kuva ei ulotu lainkaan kameran taakse. Kamera ei siis kuvaa 360-videota joka puolelle, vaan GoPro tyyppisesti suoraan eteenpäin, mutta paljon GoProta laajemmalla linssillä. Monet liittävät kaksi PixPro kameraa yhteen, jolloin kuvakulma kattaa täydet 360-astetta.

Videostitch Orah 4i on 360-kamera, joka pystyy tekemään 4k-tarkkuudella suoria 360-livesteameja. Kameran ennakkotilaukset ovat alkaneet hinnalla $1795 ja toimitukset alkavat heinäkuussa 2016. Lopullinen myyntihinta tulee olemaan valmistajan mukaan $3595.

360 Fly on ensimmäisiä markkinoille tulleita 360 kameroita. Kameran resoluutio on 1504*1504 joten laatu jää esimerkiksi edullisemman Ricoh Theta S:n laadusta.

Myös Nikon on esitellyt oman KeyMission360 4K – kameran ja LG  360 CAM 2K -kameran. Näiden kameroiden saatavuudesta tai hinnoista ei ole vielä tarkempaa tietoa.


Kickstarter rahoitetut kamerat joita ei saa vielä kaupoista

Bublcamin Kickstarter toimitukset on tehty ja kameran massatuotannon pitäisi alkaa 799 dollarin hinnalla. Valmistajan sivuilla kuitenkin ainoastaan otetaan tilauksia vastaan, toimitusajasta ei ole lupauksia. Bublcamin kuvan

Giroptic 360cam. Kuva: http://www.giroptic.com
Giroptic 360cam. Kuva: http://www.giroptic.com

esikatselun pitäisi onnistua suoraan puhelimen näytöltä. Kamerassa on neljä kuvasensoria, joiden tarkkuus 1984 * 992 ja kuvataajuus 30 fps. Kuva on 2D 360-videota.

Bublcam keräsi syyskuussa 2015 $4,6 miljoonan rahoituksen kasvun vauhdittamiseen. Toivottavasti rahoitus nopeuttaa kameran kehitystä ja parantaa tuotteen laatua.


Giroptic 360cam kamerassa on kolme kuvasensoria ja se tekee suoraan valmista 2D 360-videota. Hinta on noin 500€ paikkeilla. Valmistaja ottaa tilauksia vastaan, mutta toimituksista ei ole tietoa. Kuvanlaaduksi ilmoitetaan 2k ja kuvataajuudeksi 30fps, joten kuvanlaatu riittänee ennemmin Youtube-käyttöön kun virtuaalilaseilla katsottavaksi. Suljin on tyypiltään rolling shutter.


Sinua saattaisi myös kiinnostaa:

Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.
Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.

5 thoughts on “360-kamera videokuvaukseen – mikä on paras vaihtoehto?

  1. Moikka,
    Silmäilin artikkeleita ja tuli vain mieleen että mahdatko jo kuulua facebookissa FIVR ryhmään. Ryhmä on periaattessa pelinkehittäjien ja muun väen verkostoitumiskanava ja vuodessa on n.4 tapaamista joissa esitellään eri juttuja. Viimeksi Assemblyssä mm. HTC Vive.
    Itse odottelen Perception Neuron Mocap järjestelmää jota varmasti demoan heti mahdollisuuden tullen esim FIVR meeteissä.
    Uskon että aikanaan testiin saapuvat myös muut laitteet Katwalkista Omniin kunhan valmistuvat.
    Jos olet jo jäsen viesti on turha mutta tosiaan facesta löytyy tuo ryhmä.
    -Sampsa Kuha

  2. Moikka ja kiitos kommentista!

    Toki kuulun FIVR ryhmään! Vielä en ole päässyt tapahtumiin paikalle mutta Slushin yhteydessä se korjaantuu. Kiinnostava ryhmä ja mukava nähdä että Suomessa on paljon hyvää tekemistä VR-kuvioissa.

  3. Kokeilimme Kodak PixPro S360 kameraa VR Cinema Workshopissa ja olin tyytyväinen. Kauko-ohjattava sovellus on helppo ja toimi hyvin iPhonella, MacBookilla sekä Samsungin tabletilla. Kuvattavan materiaalin seuraamisessa oli pientä viivetä, muttei mitenkään ylitsepääsemättömän häiritsevää. Materiaalin langaton jälkikatselu ei kuitenkaan onnistunut yhtä saumattomasti. Kuvasimme 1440×1440 kuvakoolla. Materiaalia pystyi editoimaan Final Cutissa sekä After Effectsissä ja tuomaan takaisin PixPron omaan konvertointi ohjelmaan. Premierin kanssa oli ongelmia materiaalin ulostuomisessa, kuvan koko pieneni huomattavasti. Saattaa johtua Premiere CS5 asetuksen puutteista? PixPron oma playback & edit sovellus oli kyllä hieman köykäinen ja hidas – sanotaan kauniisti kehityskelpoinen. Konvertoinnin vaihtoehtoja kuvan muodolle löytyy, mutta kuvan pikselikokoon tai sävyihin ei pysty vaikuttamaan. Kuvaa pystyy hieman rajaamaan. Joku simppeli brightness/contrast tai color balance optio voisi olla mukava lisä. Ulkona kuvatun materiaalin sävymaailma heitteli verrattuna sisällä kuvattuun, mutta tämä lienee keskeinen ongelma kaikessa kuvaamisessa.
    Kameran oma mikrofoni on todella hyvä. Ääntä tallentui ulkona 15 metrin säteellä niin hyvin että kaukaistakin puhetta pystyi seuraamaan.
    En ole varsinaisesti kuvauksen ammattilainen, joskin olen runsaasti kuvannut erilaisia video- ja harrastefilmitallenteita esitysdokumentaatioista indie-animaatioihin. Lämmin suositus kamerasta peruskuluttajalle. Lisätään ainakin omalle joululahjatoivelistalle!

Comments are closed.

More in 360 kamera
Nokia Ozo 360 kamera. Kuva nokia.com
Löytääkö Nokia OZO yleisönsä 40 000€ hinnalla?

Nokia Ozo virtuaalitodellisuuskamera kuvaa 360 asteen videoita. Ensimmäisiä kokemuksia OZO:n kuvanlaadusta. Hinta, julkaisuajankohta ja tekniset tiedot.

Close