lisatty todellisuus facebook augmented reality

Lisätty todellisuus – Facebook ja Snapchat-markkinointi

Lisätty todellisuus eli augmented reality (AR) lisää katselijan älypuhelimen ruudulle (tai AR-lasien näkökenttään) virtuaalisia elementtejä. Tällaiset elementit voivat tuoda viihdettä hauskojen

snapchat geofilter
Snapchatin Geofilter

maskien tai kehysten avulla, tai vaikka tietoa kulkuohjeiden muodossa.

Facebookin Framet ja Snapchatin Geofiltterit

Yksinkertaisimillaan filtterit ovat Snapchatin Geofilttereiden tapaisia kehyksiä, joita voi lisätä valokuviin.  Snapchatissa filttereitä saa vaihdettua kuvan ottamisen jälkeen pyyhkäisemällä ruutua sivulle.

Myös Facebookin kamerasovelluksesta löytyy samanlaisia kehyksiä. Facebookista filtterit löytyvät pyyhkäisemällä Facebookin sovelluksessa ensin oikealle ja avautuvasta kameraikkunasta pyyhkäisemällä alas.

Lisättyä todellisuutta selfiefilttereillä ja maskeilla

Snapchatista ja Facebookista löytyvät kasvoille laitettavat selfiefiltterit ovat interaktiivisempi tapa luoda hauskoja kuvia tai videoita.

Snapchat on tehnyt AR-filttereitä paljon Facebookia pidempään, mutta Snapchatin mainoskampanjoiden hinta on ollut satoja tuhansia dollareita päivässä. Snapchat on tehnyt kampanjat itse tai yksittäisten suurien yhteistyökumppanien kanssa.

Facebookin on avannut AR-alustansa kehittäjien käyttöön. AR-studio-sovelluksen avulla kehittäjät voivat luoda itse lisätyn todellisuuden sisältöjä. AR-studio on rajatussa beta-testausvaiheessa; kehittäjät voivat ehdottaa ideoita ja hakea mukaan ohjelmaan. Facebook saa hyvin todennäköisesti etumatkan markkinassa, kun se päästää tuhannet kehittäjät ideoimaan filttereitä.  Jos Snapchat haluaa kilpailla Facebookin kanssa AR-markkinoista, se ei voi itse tehdä kaikkia AR-filttereitä. Todennäköistä onkin, että Snapchat tulee avaamaan alustansa kehittäjille.

Facebook Camera Effects Platform – lisätty todellisuus kaikkien saataville

Tähän meneessä lisätyn todellisuuden markkinointikampanjoiden suurin ongelma on ollut se, että kuluttajien on tarvinnut ladata erillinen sovellus katselua varten. Erillinen sovellus on tehnyt myös kampanjan jakamisesta sosiaalisessa mediassa useimmiten liian haastavaa.

Facebook ratkaisee ongelman yhdistämällä lisätyn todellisuuden ominaisuudet omaan sovellukseensa. Tämän myötä kuka tahansa Facebook käyttäjä voi kokeilla lisättyä todellisuutta ja jakaa hauskoja filttereitä. Statistan mukaan Suomessa on vuoden 2017 alussa noin 2,7 miljoonaa Facebookin käyttäjää. Suuri olemassaoleva käyttäjämäärä onkin Facebookin tärkein kilpailuvaltti.

Facebookin ja Snapin sovellukset alkavat ymmärtämään ympäröivää maailmaa

Facebookin ja Snapin lisätyn todellisuuden suunnitelmat ulottuvat selvästi yksinkertaisia filttereitä pidemmälle. Tähän asti lisätyn todellisuuden sovellukset eivät ole oikeasti ymmärtäneet ympäröivää maailmaa, vaan sovellukset ovat vaatineet kuvan tai QR:koodin tapaisen markkerin AR-kokemuksen kohdistamiseksi ympäristöön.

Facebook ja Snap ovat kehittäneet uudenlaisia konenäköön perustuvia algoritmeja, jotka mahdollistavat sen, että älypuhelin ymmärtää kolmiulotteista ympäristöä. Pokemon Go on hyvä havainnollistava esimerkki. Pokemon GO:ssa hahmot leijailevat hieman epäaidon näköisesti kamerakuvan päällä. Jos pelaaja koittaa kävellä lähemmäs Pokemon-hahmoa, hahmo pysyy koko ajan samalla etäisyydellä.

Facebookin ja Snapin uudet algoritmit mahdollistavat sen, että puhelin tunnistaa kuvasta pintoja ja tasoja. Tämän myötä virtuaaliset elementit voivat olla aidosti osa kolmiulotteista ympäristöä. Pokemon hahmot voisivat liikkua luonnollisella tavalla maassa, eivätkä ne enää näytä leijailevan ilmassa.

Ylläoleva Snapin video havainnollistaa ominaisuuksia hyvin. World Lens filtterit mahdollistavat täysin uudenlaisten lisätyn todellisuuden kampanjoiden tekemisen. Facebook on esitellyt vastaavia ominaisuuksia, mutta niitä ei ole vielä nähty Facebook-sovelluksessa ainakaan Suomessa.

Snapchatin 3D-ominaisuudet toimivat yllättävän hyvin. Aiemmin oma olettamukseni on ollut, että tämän luokan 3D-ympäristön tarkkuutta ei ole ollut mahdollista saavuttaa nykyisillä älypuhelimilla. Seuraavan sukupolven älypuhelimet (Google Tango, ehkä seuraava iPhone), joista löytyy 3D-sensorit, parantavat näitä ominaisuuksia entisestään.

Tulevaisuudessa AR-ominaisuudet laajenevatlisatty todellisuus facebook snapchat ar

Facebook on visioinut, että käyttäjät voivat jättää tulevaisuudessa virtuaalisia merkintöjä osaksi ympäristöä. Kävijä voisi jättää suosikkiravintolaansa ruokasuosituksen Facebook kavereilleen tai laittaa virtuaalisen post-it lapun jääkaapin oveen. Nämä ominaisuudet tuntuvat lähinnä uudella tekniikalla kikkailulta ilman käytännöllistä hyötyä.

Facebook on puhunut myös tiedon lisäämisestä osaksi maailmaa ja olemassa olevien rakennusten koristelusta 3D-maalauksilla. Todelliset lisäarvoa tuottavat sovellukset alkavat syntyä kunnolla sitten, kun nämä ominaisuudet saadaan laajasti sovelluskehittäjien käsiin.

Facebook esitteli demossaan myös teknologiaa, jossa puhelin tunnistaa kuvassa näkyviä elementtejä. Puhelin voi luoda AR-pelin kahvikupin ympärille. Tai tunnistaa kuvassa näkyvän tuotteen ja tuoda käyttäjälle brändiin liittyvän filtterin tai antaa lisätietoa tuotteesta. Facebook kertoi tällaisen kuvantunnistukseen perustuvan teknologian tulevan markkinoille myöhemmin tänä vuonna. Vähän kaumpana tulevaisuudessa tuotteen voi ostaa helposti suoraan samasta näkymästä.

Merkittävä on se, että Facebook alkaa luomaan kolmiulotteista karttaa maailmasta ja tällainen kartta on hyvin olennainen osa tulevaisuuden maailmaa. Facebookin alusta mahdollistaa AR-markkinointikampanjoiden kehittämisen jo hyvin pian. Lisätyn todellisuuden sisältöä alkaa syntyä paljon ja ihmiset alkavat tottua AR:n kuluttamiseen. Monien visioissa lisätyn todellisuuden laseihin yhdistävät Mixed Reality lasit ovat seuraava tietokonealusta älypuhelinten jälkeen.

Kuka tästä hyötyy?lisatty todellisuus facebook ar

Lisätty todellisuus tuo paljon uudenlaista viihdettä Facebookin käyttäjille. Facebookin tavoite on saada käyttäjät viettämään mahdollisimman paljon aikaa sen sovelluksissa, jotta se voi näyttää heille mahdollisimman paljon mainoksia. Markkinoijat voi uusilla lisätyn todellisuuden ominaisuuksilla antaa kuluttajille mahdollisuuden luoda itse hauskaa sisältöä, jossa brändi on osaltaan mukana. Olen varma, että uudet AR-ominaisuudet tulevat luomaan brändien markkinointiin paljon kiinnostavia uusia mahdollisuuksia!

Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.
Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.

More in lisätty todellisuus
Microsoft HoloLens AR-lasit
Lisätty todellisuus – parhaat AR-lasit esittelyssä!

Esittelyssä Microsoft Hololens ja Meta 2 AR-lasit sekä huhuja Magic Leapistä. Kuluttaja AR-lasien julkaisu on vielä vuosien päässä, mutta ensimmäiset...

Close