GearVR virtuaalilasit

Virtuaalilasit – esittelyssä 6 parasta mallia!

Useat suuret teknologiayritykset (Facebook, Sony, HTC, Samsung) julkaisivat omat, kuluttajille suunnatut virtuaalilasit vuonna 2016.

Virtuaalilaseja käytetään ensisijaisesti 360-videoiden katseluun tai VR-pelien pelaamiseen. Virtuaalitodellisuutta hyödyntäminen yleistyy myös viihdeteollisuuden ulkopuolella monilla aloilla koulutuksesta ja lääketieteeseen. Moni ennustaa myös, että virtuaalitodellisuudesta ja lisätystä todellisuudesta tulee mobiililaitteiden jälkeen seuraava merkittävä tietokonealusta!

Virtuaalilaseja on kahdenlaisia:

  • Tietokoneeseen liitettävät lasit tarjoavat parhaat ominaisuudet
  • Langattomat, älypuhelimeen liitettävät lasit ovat teknisesti rajoittuneempia

Tutustu myös: 14 kohdan opas aiheeseen virtuaalitodellisuus

virtuaalilasit vertailu Oculus rift Htc vive Sony psvr Samsung gear vr Google cardboard
Kuvaa saa jakaa vapaasti kunhan liittää mukaan linkin www.virtuaalimaailma.fi/virtuaalilasit/

Pikalinkit: Google CardboardGear VROculus RiftHTC VivePlayStation VR

Laadukkaimmat virtuaalilasit vaativat tehokkaan tietokoneen rinnalleen

Uskottavin VR-elämys syntyy tietokoneeseen kytkettävillä virtuaalilaseilla. Tällaisia ovat mm. Oculus Rift, HTC Vive ja Sony PlayStation VR. Tällaiset VR-lasit mahdollistavat käyttäjän sijainnin ja liikkeen tunnistamisen (positional tracking) sekä käsien käytön VR-kokemuksissa.

Sijainnin seuranta ja laadukkaat grafiikat vaativat tietokoneelta tehoa. Erityisen paljon vaatimuksia VR-pelit asettavat näytönohjaimelle; sen on syytä olla viimeisimpiä pelikäyttöön suunniteltuja malleja (esim. Nvidia GTX970, 980, 1060, 1070 tai 1080). Valmistajien minimivaatimuksia tietokoneiden tehovaatimuksista on syytä noudattaa. Vuoden 2017 aikana markkinoille tulevat Windows Holographic-yhteensopivat VR-lasit saattavat toimia myös vanhemmilla näytönohjaimilla.

Virtuaalitodellisuus massoille älypuhelimien myötä?

Maailmassa on 2016 noin kaksi miljardia älypuhelimen omistajaa. Tässä massassa piilee suuri potentiaali.

Mobiilivirtuaalilasit eivät vielä alkuvuodesta 2017 pysty tunnistamaan käyttäjän paikkaa tai liikettä tilassa tai hyödyntämään kunnollisia liikeohjaimia. Kehitys etenee kuitenkin nopeasti ja ensimmäisiä demoja liikeen tunnistavista mobiilivr-laseista on jo esitelty.  Mobiililaitteiden tehot eivät yllä tietokoneiden tasolle, joten sovellukset ovat usein graafisesti vaatimattomampia.

Samsung on edelläkävijä mobiilikäyttöön suunnitelluissa virtuaalilaseissa. Se valmistaa yhdessä Oculuksen kanssa langattomia Gear VR -laseja, jotka toimivat Samsungin uusimmilla älypuhelimilla.

Vuoden 2017 aikana markkinoille alkaa tulla myös Googlen  DaydreamVR -yhteensopivia puhelimia. Lähes kaikki suuret älypuhelinvalmistajat ovat lupautuneet valmistamaan Daydream yhteensopivia VR-laseja joten Daydream VR:stä voi kasvaa merkittävä tekijä.

Lähes millä tahansa älypuhelimella voi kokea esimakua virtuaalitodellisuudesta pahvisilla Google Cardboard -laseilla. Ongelmana tällaisissa halvoissa laseissa on se, että laseja ja puhelimia ei ole optimoitu VR-käyttöön. Kuvan laatu ei ole paras mahdollinen ja laseissa voi olla hieman viivettä päätä käännettäessä. Cardboard sovellukset jäävät kauas laadukkaan virtuaalitodellisuuden tasosta, mutta niillä saa pientä esimakua siitä, mitä VR on.

Apple ei ole toistaiseksi julkaissut omia VR-laseja, mutta markkinoilla on lukuisia VR-laseja, joihin iPhonen saa kytkettyä. Nämä lasit vastaavat kuitenkin omainaisuuksiltaan Cardboard laseja eikä niitä ole optimoitu iPhonen kanssa yhteensopiviksi.

Peliohjaimista liikeohjaimiin

Oculus touch liikeohjain
Oculus touch liikeohjaimilla ohjataan toimintoja virtuaalimaailmassa. Kuva oculus.com

Virtuaalitodellisuus olisi luonnollisimmillaan, jos käyttäjä pystyisi omilla käsillään ohjaamaan ja osoittamaan esineitä virtuaalimaailmassa. Leap Motion kehittää tällaista laitetta, mutta täydellisen toimivaan tuotteeseen on vielä matkaa.

Laadukkaimmat alkuvuodesta 2017 markkinoilla olevat virtuaalilasit hyödyntävät erityisiä liikeohjaimia tai käsiohjaimia. Liikeohjaimet tekevät virtuaalitodellisuudesta uskottavan tuodessaan kädet mukaan VR-sovelluksiin.

HTC Vive on suunniteltu heti alusta alkaen käytettäväksi käsiohjaimien kanssa, joten kaikki sille suunnitellut pelit ovat optimoitu käsiohjaimille. Jokaisen Viven mukana toimitetaan kaksi käsiohjainta. Oculuksen liikeohjaimet on nimeltään Touch ja PlayStation VR käyttää Move -ohjaimia.

Monet Oculus Rift pelit on kehitetty aluksi pelattavaksi tavallisella xbox -peliohjaimella, joten xbox ohjaimellekin löytyy käyttäjänsä VR:ssä. VR-sovellukset ovat kuitenkin parhaimmillaan ja luonnollisimmillaan silloin kun pelaaja voi käyttää omia käsiään virtuaalimaailmassa.

Kolmas lähestymistapa on käyttää liikettä seuraavia käsineitä. Tällaiset hanskat mahdollistavat myös alkeelliset tuntoaistimukset, jolloin pelaaja voi tuntea käsissään pienen aistimuksen vaikka ottaessaan pallon kiinni ilmasta. On kuitenkin vaikea kuvitella, että massat pukisivat erilliset käsineet VR-sovelluksia käytettäessä, joten käsineiden käyttö rajoittunee erikoistapauksiin.

Mobiilivr-laitteista Google Daydreamissa on oma käsiohjain, mutta se toiminnaltaan selvästi vaatimattomampi kuin Riftin, Viven ja PSVR:n ohjaimet.

Käyttäjän sijainnin ja liikkeen tunnistaminen tärkeintä uskottavassa virtuaalitodellisuudessa

Kaikki virtuaalilasit seuraavat käyttäjän pään kääntymistä ja toistavat liikkeen samanlaisena virtuaalimaailmassa. Paras VR-elämys syntyy kuitenkin silloin, kun lasit tunnistavat myös käyttäjän sijainnin ja liikkeen tilassa (positional tracking). Tällöin käyttäjä voi kävellä omilla jaloillaan huoneessa ja kuvakulma virtuaalimaailmassa päivittyy liikkeen mukana. 

HTC Vive on pisimmällä tässä, käyttäjä voi liikkua noin 4×4 metrin kokoisella alueella huoneessa. Vaikka Vive on parhaimmillaan avarassa tilassa, sen käyttö onnistuu myös myös pienessä tilassa tai istualtaan.

Oculus Rift on tarkoitettu käytettäväksi noin 2×2 metrin kokoisessa tilassa seisoallaan tai istuallaan. Myös Sonyn PlayStation VR on tarkoitettu käytettäväksi istualtaan tai liikkuen Viven aluetta reilusti pienemmällä alueella.

Gear VR ja Google Daydream tyyppiset mobiilivr-lasit eivät vielä nykyään mahdollista liikkeen tunnistamista. Vaikka käyttäjä astuu huoneessaan askeleen eteenpäin, virtuaalilaseissa näkyvä kohde ei tule lähemmäs vaan pysyy paikallaan.

Intel on esitellyt kesällä 2016 Project Alloy nimisen alustan, joka tuo Intelin mukaan kädet ja sijainnin seurannan mobiilivr-laseihin. Kehitys on kuitenkin vielä alkuvaiheessa ja tuote on tulossa kehittäjien saataville vasta vuoden 2017 loppupuoliskolla. Järjestelmän viiveistä ja akun kulutuksista ei ole vielä tietoa joten sen käytännön toimivuus jää nähtäväksi.

Oculus tekee myös kovasti töitä ongelman parissa. Oculuksen esittelemä Santa Cruz -prototyyppi voi hyvin johtaa mobiilivr-laseihin, jotka tunnistavat käyttäjän liikkeen tilassa.

GearVR virtuaalilasit
Langattomat Gear VR -virtuaalilasit

Huonosti suunnitellut sovellukset voivat aiheuttaa pahoinvointia joillekin.

Erityisesti virtuaalilasien ensimmäiset kehitysversiot ovat aiheuttaneet käyttäjille pahoinvointia, mutta nykyisissä laseissa on tehty kaikki pahoinvoinnin minimoimiseksi.

Onneksi myös monet peli- ja sovelluskehittäjät ovat tarkkoja siitä, että kuluttajille ei päädy pahoinvointia aiheuttavia sovelluksia. Jotkut laitevalmistajat kontrolloivat sovelluksia myös omissa sovelluskaupoissaan ja ilmoittavat jos sovellus ei ole kaikille sopiva.

Esimerkiksi Oculus Storessa arvioitu pelejä sillä perusteella, kuinka todennäköisesti ne aiheuttavat pahoinvointia pelaajalle. Intense -merkinnällä varustetut pelit ovat todennäköisimpiä huonon voinnin aiheuttajia.

Matala kuvataajuus voi olla myös pahoinvoinnin aiheuttaja. Nykyiset laadukkaimmat VR-lasit (Rift, Vive, PlayStation VR) ovat saaneet kuvataajuuden riittävälle tasolle (90fps), jotta pahoinvointia ei synny. Erityisesti halvat kopiot VR-laseista tulevat aiheuttamaan huonovointisuutta puutteellisten ominaisuuksien takia.

Huonosti suunniteltu sovellus tai liian tehoton tietokone voi pudottaa kuvataajuuden liian matalaksi hyvilläkin laseilla. Laseilta vaaditaan myös matalaa, alle 20ms viivettä. Kun pelaaja kääntää päätään, virtuaalimaailman tulee vastata liikkeeseen nopeasti. Tämä voi muodostua ongelmaksi tehottomilla puhelimilla ja Google Cardboard -tyyppisillä laseilla.

Nykyisiä virtuaalilaseja ei ole tarkoitettu pitkiin, usean tunnin pelisessioihin. Jotkut kokevat silmien väsyvän pidemmässä käytössä, eikä laseja tee mieli käyttää tuntikausia kerralla.

Langattomuus tekee käytön vaivattomaksi

Alkuvuodesta 2017  Samsung Gear VR ja Google Daydream yhteensopivat lasit ovat ainoat laadukkaat langattomat VR-lasit. Nämä jäävät kuitenkin monissa ominaisuuksissa parhaista tietokonepohjaisista järjestelmistä.

Millaisia ovat toisen sukupolven VR-lasit?

2016 vuonna markkinoille tulleet VR-lasit ovat valmistajien ensimmäisiä kuluttajamalleja. Brandon Jones julkaisi Twitterissä osuvan vertailun siitä, miten kömpelöiltä ensimmäiset versiot mobiililaitteista ja virtuaalilaseista näyttävät.

Monet arvelevat, että VR-lasivalmistajat uusivat mallistoaan alkuvaiheessa noin vuoden tai kahden välein. Paremmilla ominaisuuksilla varustettuja laseja voidaan siis odottaa todennäköisesti vuoden 2017 tai 2018 puolella. Samsung on julkaissut Gear VR:stä uusia versioita lähes kaksi kertaa vuodessa, mutta ominaisuuksiin ei ole tullut merkittäviä parannuksia.

Toisen sukupolven laseista voisi löytyä 4k tarkkuuden näyttöpaneeleita ja silmän liikkeet tunnistavat sensorit (eye tracking). Uudet mallit ovat varmasti myös kevyempia, pienikokoisempia ja ergonomisempia. Toisen sukupolven mobiilivr-lasit voisivat tunnistaa kalliimpien lasien tavoin käyttäjän liikeen tilassa.

Pidemmälle tulevaisuuteen katsottaessa VR-lasit saattavat alkaa muistuttaa enemmän aurinkolaseja kuin suurikokoisia maskeja. Oculuksen teknologiajohtaja John Carmack on arvellut, että viiden vuoden päästä voi olla jo käytössä piilolasien tapaisia virtuaalilaseja. Kuvan tarkkuus jäänee näillä laseilla kuitenkin jopa nykylasien tasosta.


Markkinoilla olevat virtuaalilasit

Oculus Rift – pioneeri ja ensimmäinen markkinoilla

Oculus Rift virtuaalilasit. Kuva oculus.com
Oculus Rift virtuaalilasit. Kuva oculus.com
  • Hinta Suomessa noin 750€, USA:ssa $599.
  • Mukana ainoastaan Xbox peliohjain, n. 200 euron hintaiset Touch-käsiohjaimet pitää ostaa erikseen.
  • Liikkuminen virtuaalimaailmassa mahdollista noin 2x2m kokoisella alueella. Oculuksen mukaan laajemmassa tilassa liikkuminen on mahdollista, mutta monia VR-kokemuksia ei ole suunniteltu tätä silmälläpitäen.
  • Molemmille silmille omat 1080*1200 näyttömoduulit.
  • Kuvataajuus on 90Hz.
  • Tarvitsee tehokkaan tietokoneen toimiakseen (alkaen noin 1000€).
  • Lasit melko kevyen ja mukavan tuntuiset päässä.
  • Lasit eivät ole langattomat, ne täytyy yhdistää tietokoneeseen johdolla.

Oculus on ollut VR-kehityksen pioneeri 2010 -luvulla ja sillä on käytettävissä Facebookin valtavat kehitysresurssit. Oculus tuntuu panostavan alkuvaiheessa erityisesti VR-pelaamiseen.

Lue tarkemmin Oculus Riftistä omasta jutustaan!

HTC Vive on teknisesti edistynein vaihtoehto!

HTV Vive virtuaalilasit. Kuva: http://www.htc.com
HTV Vive -virtuaalilasit. Kuva: http://www.htc.com
  • Hinta Suomessa noin 1000€.
  • Mukana liikeohjaimet, joilla voi käyttää käsiä luonnollisella tavalla virtuaalimaailmassa.
  • Etu muihin laseihin verrattuna on mahdollisuus liikkua kävellen suuremmalla alueella (n. 4x4m).
  • Lighthouse laser-järjestelmä seuraa hyvin tarkasti käyttäjän sijaintia tilassa.
  • Molemmille silmille omat 1080*1200 näyttöpaneelit
  • Kuvataajuus 90 Hz.
  • Melko suurikokoinen, painava ja hieman epäergonominen päässä.
  • Tarvitsee tehokkaan tietokoneen toimiakseen (alkaen noin 1000€).
  • Lasit eivät ole langattomat, ne täytyy yhdistää tietokoneeseen johdolla

Monet yritysmaailman sovellukset kehitetään HTC Vive ympäristöön suuren liikkumisalueen vuoksi.

Tutustu tarkemmin kokemuksiin HTC Vive -virtuaalilaseista omassa artikkelissaan!

Sony PlayStation VR konsolipelaajille

Sony PlayStation VR virtuaalilasit PS4
Sony PlayStation VR virtuaalilasit PS4. Image credit Marco Verch (Sony: Project Morpheus) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
  • Hinta Suomessa noin 450€ .
  • Tarvitsee toimiakseen vähintään PS4 konsolin (n. 400€), PS Move ohjaimet sekä PS-kameran (n. 100€)
  • Liikkuminen virtuaalimaailmassa noin 1,5*1,5 m alueella.
  • PlayStationVR -laseissa on kaksi 960*1080 näyttöä
  • Kuvataajuus on 120 Hz.
  • Lasit melko mukavat päässä.
  • Lasit eivät ole langattomat, ne täytyy yhdistää tietokoneeseen johdolla

PlayStation VR:llä on hyvät mahdollisuudet menestyä, koska PlayStation 4 konsoleita on markkinoilla jo kymmeniä miljoonia!

Tutustu PlayStation VR:n laajemmin: Sony PlayStation VR -virtuaalilasit

Samsung Gear VR – virtuaalitodellisuus mukaan minne vaan!

Samsung GearVR virtuaalilasit
Samsung Gear VR Innovator edition -virtuaalilasit
  • Hinta noin 150€, kampanjoissa jaetaan ilmaiseksi uuden Samsung puhelimen ostajalle.
  • Tarvitsee toimiakseen Samsungin Galaxy S7, S7 Edge, Note 5, S6, Edge tai Edge+ puhelimen (hinnat n. 500€ ylöspäin). Note 7 puhelin oli aluksi Gear VR-yhteensopiva, mutta tuki on myöhemmin poistettu.
  • Suurimmat puutteet käsiohjaimien puute sekä se, että virtuaalimaailma ei reagoi käyttäjän liikkeeseen.
  • Sovellusten grafiikat selvästi vaatimattomammat kuin kalliimmilla laitteilla.
  • Soveltuu tällä hetkellä parhaiten 360 videoiden katseluun.
  • Näytön tarkkuus 1280*1440 silmää kohden.
  • Kuvataajuus 60Hz.
  • Langaton laite, Samsungin puhelin sujautetaan GearVR-lasien sisään.

Hyvät erityisesti 360-videoiden katseluun, varsinaiset VR-pelit eivät ole parhaimmillaan koska käyttäjän liikkeen ja sijainnin tunnistaminen (positional tracking) puuttuu.

Tutustu Gear VR:n tarkemmin: Samsung Gear VR -virtuaalilasit

Google Daydream VR

Google on kehittänyt Daydream vr-lasit, jotka toimivat tietyt vaatimukset täyttävillä älypuhelimilla. Ensimmäinen yhteensopivat puhelin on Googlen oma Pixel-puhelin. Yhteensopivia uusia puhelimia pitäisi tulla markkinoille runsaasti vuoden 2017 aikana.

Mukaan Daydream -kehitykseen on lähdössä maailman suurimmat älypuhelinvalmistajat, mukaanlukien Samsung, HTC ja LG. Daydream yhteensopivat virtuaalilasit ovat ominaisuuksiltaan melko samanlaisia kuin Samsung Gear VR. Daydream-lasit ovat kuitenkin hieman Gear VR:ää kevyempiä, koska suurin osa tarvittavasta tekniikasta on integroitu suoraan puhelimeen.

Kaikkien Daydream yhteensopivien virtuaalilasien mukana toimitetaan myös pieni käsiohjain, jolla voi ohjata VR-sovelluksia. Ohjaimen tarkkuus ei kuitenkaan vastaa HTC Viven tapaisia käsiohjaimia.

Googlen Cardboardia voi käyttää lähes kaikilla älypuhelimilla, mutta Androidin uudet Daydream VR-ominaisuudet toimivat ainoastaan Daydream -standardin täyttävillä parhailla puhelinmalleilla.

Tutustu tarkemmin: Miten Google Daydream VR-lasit eroavat kilpailijoista?

Google Cardboard ja muut edulliset vaihtoehdot

Dodocasen valmistamat Google Cardboard virtuaalilasit
Dodocasen valmistamat Google Cardboard virtuaalilasit
  • Cardboard lasien hinta usein alle 10€, muoviset vaihtoehdot muutaman kympin
  • Vaatii toimiakseen älypuhelimen. Android -puhelimet toimivat parhaiten, mutta myös iPhone käyttö on mahdollista
  • Esimakua VR-elämyksistä, ominaisuudet kaukana VR:n parhaasta potentiaalista
  • Laitteita ei optimoitu VR-käyttöön, joten jos käytettävä puhelin ei ole yhteensopiva tai tarpeeksi tehokas, katselu voi olla epämiellyttävää.
  • Suurimmat puutteet käsiohjaimien puute sekä se, että virtuaalimaailma ei reagoi käyttäjän liikkeeseen (sijainnin tunnistaminen puuttuu).
  • Näytön tarkkuus ja kuvataajuus riippuu puhelimesta, jäävät kuitenkin parhaiden lasien tarkkuudesta.
  • Langaton, puhelin sujautetaan koteloon.

Tutustu tarkemmin Cardboard laseihin ja sovelluksiin omassa artikkelissaan.

Fincloud.tv virtuaalilasit
Fincloud.tv virtuaalilasit

Muita älypuhelimiin sopivia virtuaalilaseja

Suomalaisen Fincloudin myymä 29€ hintainen VR-lasi on melko laadukas Cardboard-tyyppinen VR-lasivaihtoehto. Myös Homido ja Zeiss VR One tekevät muovisia Cardboard -laseja älypuhelimille. Nämä laitteet käyttävät puhelimen omia sensoreita, joten viive on Cardboard laitteiden tapaan melko suuri. Myös MyFoneKit ja Homido -lasit ovat ominaisuuksiltaan Cardboard laseja vastaavia, vaikkakin lasien rakenne on hieman pidemmälle viety kuin Cardboard-pahvilaseissa.

Sinua saattaisi myös kiinnostaa:

Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.
Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.

One thought on “Virtuaalilasit – esittelyssä 6 parasta mallia!

Comments are closed.

More in virtuaalilasit
Sony PlayStation VR virtuaalilasit PS4
PlayStation VR laadukkaista VR-laseista suosituin?

Esittelyssä PlayStation VR -virtuaalilasit PS4 -konsoleille. Lasien hinta, julkaisuajankohta ja tekniset tiedot. PS VR -lasit voi olla vuoden 2016 hitti!

Close