Slush virtual reality

Virtual Reality – Slush 2015

Slush 2015 -tapahtumassa oli paljon kiinnostavia virtual reality demoja ja puheita! Seuraavasta löydät kiinnostavimmat!

 

Ylläolevasta Youtube -soittolistasta löydät kaikki yhdeksän Slushin virtual reality / augmented reality aiheista esitystä.

Slush torstai 12.11.

HTC Vive demot olivat parasta VR-sisältöä Slushissa. Yksikään Vive demo ei aiheuttanut minulle pahoinvointia, kun taas esimerkiksi Nokia Ozo:n live-esikatselukin sai aikaan pientä heikotusta.

Hollantilainen Vertigo Games kehittää kolmea VR -peliä HTC Vivelle. Kaksi niistä oli esittelyssä Slushissa. Vertigo Games etsii myös rahoitusta suurentaakseen pelikehitystiimiään. Heidän VR-pelit on rakennettu pieniksi paloiksi, jotka kestää parikymmentä minuuttia kerralla.

Skyworld

Skyworld on vuoropohjainen strategiapeli. Pelissä rakennetaan armeijaa ja hyökätään vastustajan linnoitukseen. Pelin tapahtumat mahtuvat Viven huonetilaan sopivalle pelilaudalle ja tilassa voi liikkua vapaasti. Pelissä on myös toinen hyvä liikkumismekaniikka, jolla peliä voi pelata halutessaan myös pienemmässä tilassa istualtaan. Pelilautaa voi nimittäin pyörittää akselin ympäri tuodakseen toisella puolella lautaa olevan kohteen lähelle.

Grafiikka pelissä oli kivan näköistä ja lohikäärmeet näytti hyvältä syöstessään tulta ilmassa. Myös ilmassa leijuva savu näytti toimivalta Vivellä. Pelissä pääsi myös rakennusten sisälle. Siirtymä sisälle oli toteutettu siten, että pelaaja astuu ulos pelilaudalta ja lauta pyörähtää ylösalaisin tuoden pelaajan rakennuksen sisätilan.

Skyworld vaikutti kiinnostavalta peliltä ja sen hallitun kokoinen pelilauta oli minusta hyvä ratkaisu.

Arizona Sunshine

Arizona Sunshine on peli first person shooter, jossa ammutaan zombeja autiomaassa. Peli mahtuu HTC Viven huoneen kokoiselle alueelle, eikä ainakaan demossa liikuta muulla tavalla kun alueen sisällä.

Viven liikeohjaimet toimivat aseina pelissä. Aseita ladataan tiputtamalla tyhjä lipas pois ja käyttämällä asetta vyöltä löytyvässä latauspisteessä. Lataaminen on hyvä toiminnallisuutta lisäävä elementti, mutta latauspaikkoihin osuminen tuotti demossa vielä hieman haastetta. Tähtääminen ja ampuminen oli tarkkaa.

Yllättävintä oli se, että vaikka demo vaikutti grafiikan perustella hieman nykivältä, mitään pahoinvointia ei ilmennyt demon jälkeen.

Lue myös: Virtual reality – laaja perustietopaketti


 VR Olympics – Selfie Tennis

HTC Vive selfie tennis
HTC Vive selfie tennis

Slushista löytyi Unityn osastolta VR Olympics -niminen peli HTC Vivelle. Peli tulee olemaan kokoelma erilaisia minipelejä liikunnan parissa. Esillä oli Selfie Tennis niminen peli, jossa pelataan tennistä itseään vastaan pelaajan näkökulmasta.

Pelin tenniskenttä oli sijoitettu korkealle pilvenpiirtäjän katolle. Pelaajaa siirretään välillä eri puolille kenttä teleporttaamalla ja lähelle reunaa teleportatessa tuli pieni spontaani pelko putoamisesta.

Tennispallon syöttäminen oli helppoa, mutta kun kuvakulma siirtyi vastaanottajan puolelle, palauttaminen ei onnistunutkaan yhtä helposti. Kaikki tuntuivat kuitenkin hymyilevän demon jälkeen ja sen parissa olisi vierähtänyt pidempikin aika.

Untold games kehittää Loading Human -nimistä seikkailupeliä PS VR:lle. Peli hyödyntää alusta alkaen käsiohjaimia. Liikkumiseen on useita vaihtoehtoja. Teleporttaaminen pitäisi olla kaikille sopiva liikkumisvaihtoehto, mutta myös muita liikkumisvaihtoehtoja tutkitaan.

Pelin on tarkoitus olla tunteita herättävä tarina ja tunteita on vaikea välittää ilman ihmishahmoja pelissä. Yritys uskoo saaneensa ihmishahmot uskottavan näköiseksi motion capture -tekniikalla.

Slush yritysten VR-demot

Slush Helsinki Vantaa -lentoasema
Slush Helsinki Vantaa -lentoasema

Helsinki-Vantaan lentoasema oli tehnyt VR-kokemuksen siitä, miltä lentoasema tulee näyttämään vuonna 2020. Kamera liikkui demossa niin paljon, että jätin demon suosiolla kokeilematta, se olisi hyvin todennäköisesti aiheuttanut pahoinvointia.

Myös hissiyhtiö Kone oli tehnyt Tytyrin kaivoksessa sijaitsevasta huippumodernista hissistään VR-esittelyn. Demossa katseltiin hissiä vain yhdestä paikasta sisältä, liikkumista tai interaktiivisuutta demossa ei ollut.

Samsung esitteli osastollaan ainakin Clouds over Sidra -360 videota Gear VR -laseilla. Laseja oli paikalla useita, mutta silti osastolle oli jatkuvasti pitkä jono. Minusta on hieman outoa, että Gear VR:ää myydään 360 videoilla, kun paljon paremman näköistä materiaalia olisi tarjolla.

Giraffe360 virtuaaliesittelyt

Giraffe360 on tehnyt viiden vuoden aikana satoja virtuaalisia esittelykierroksia esimerkiksi liiketiloista ja vuokrattavista huoneistoista. Latviasta tuleva yritys on tehnyt myös virtuaaliesittelyn Latviasta.

Yritys toteuttaa 360 panoraamakuvat liittämällä käsityönä yhteen useasta suunnasta otetut valokuvat. Giraffe360:n tuottamia virtuaalikierroksia voi katsella mobiililaitteilla tai virtuaalilaseilla. Yrityksellä on kehitteillä myös oma kamera virtuaalikierrosten kuvaamista varten.

Yritys pyrkii tekemään kiinteistöesittelyjä siten, että kuvausvaihe on mahdollisimman nopea ja tehokas. Matteportin tapaiset ratkaisut vievät yrityksen mukaan liian kauan aikaa, jotta niiden käyttäminen olisi kannattavaa.

Mano Motion -kädet VR-elämyksiin mobiililaitteilla

slush-mano-motionMano Motion on rakentanut toimivan prototyypin, joka tunnistaa kädet mobiililaitteiden kameran kuvasta. Sovellus tunnistaa yrityksen mukaan sormien kaikki nivelet, kun esimerkiksi kilpailija Leap Motion tunnistaa vain sormien päät.

Yritys on tuomassa joulukuussa markkinoille sovelluksen käsien tunnistamiseen. Pidemmällä tähtäimellä suunnitelmana on julkaista oma SDK -pelinkehitysohjelmistoihin käsien tunnistusta varten.

Yrityksellä on myös keskustelut käynnissä VR-lasivalmistajien kanssa tekniikan hyödyntämisestä virtuaalilaseissa. Osastolla tekniikkaa esiteltiin ainoastaan videoesityksestä, joten sovelluksen toimivuudesta käytännössä ei ole näyttöä.

Texel – 3d skanneri

Venäläinen Texel valmistaa 3d -skanneria, jolla pystytään skannaamaan ihmisiä tai esineitä 3d -malleiksi.

Skanneri pyörii kohteen ympäri ja skannaa ihmisen 30 sekunnissa, skannauksen jälkeen kestää minuutti, jonka jälkeen malli on käyttövalmis 3D -ympäristöissä. Moni yritys skannaa kohteita 3d -muotoon valokuvista photogrammetry -tekniikka hyödyntäen. Photogrammetryssä kuvauksen jälkeinen prosessointi on hitaampaa, jälkikäsittely kestää usein neljästä viiteen tuntiin.

3D malli voidaan tuoda pelinteko-ohjelmaan yleisimmissä 3d -muodoissa. Ihmisen skannauksesta saadaan valmis luuranko animaatiota varten.

Skanneri käyttää Kinect -sensoreita, joilla saadaan syvyystieto kohteesta. Yritys kertoo kehittäneensä algoritmit, joilla Kinect -kameroista saadaan aikaiseksi parempilaatuiset tekstuurit. Tällä hetkellä tekstuurit syntyy 4k -tarkkuudella.

Aemass, volumetric video

Sluss Aemass volumetric video
Sluss Aemass volumetric video

Aemass kehittää järjestelmää, joka mahdollistaa vapaan liikkumisen videokuvassa.

Tuote on kuluttajille suunnattu. Alpha version julkaisu tapahtuu loppuvuodesta 2015 tai vuoden 2016 alussa, betan pitäisi olla markkinoilla Q1 2016.

Tuote sopii esimerkiksi koulutuskäyttöön, jossa tarvitaan kolmiulotteisuutta ja mahdollisuutta liikkua kolmiulotteisessa maailmassa. Demo oli toteutettu kahdella Kinect sensorilla, mutta järjestelmässä voi käyttää maksimissaan kahdeksaa sensoria.

Kinectin -kamerat eivät tuota parasta mahdollista laatua. Järjestelmässä voi käyttää myös 4k -kameroita ja hyödyntää Kinectistä ainoastaan syvyystietoa. Tulevaisuudessa myös tarkempia lidar-skannereita voi hyödyntää järjestelmässä.

Tuote mahdollistaa myös videoneuvottelut, joissa voi liikkua VR-lasien kanssa. Tällä hetkellä suurimpia haasteita on saada kuvataajuus tarpeeksi korkealle, demossa se oli alle 20 kuvaa sekunnissa. Beta -vaihessa Aemass tähtää 25 fps kuvataajuuteen.

Demoa katsottiin videotykillä, virtuaalilaseilla sitä ei voinut katsoa tässä pre alpha vaihesssa. Laatu ei ollut tässä vaiheessa kovin vakuuttavaa, mutta demossa esiteltiin enemmän konseptia kun lopullista tuotetta.

——

Slush tiistai 11.11.2015

nokia ozo on stage at slush
nokia ozo on stage at slush

Bending Reality VR -kokonaisuus

Thor Gunnarsson, Solfar

VR:ssä first person näkökulma immersiivisempi. 3rd person ei aiheuta niin monelle pahoinvointia, hahmon liikuttaminen on siksi helpompaa. He käyttävät Godling pelissään näiden kahden yhdistelmää.

Solfar kertoi myös varmistaneensa tänä aamuna 2 miljoonan euron rahoituksen. Solfar julkaisi myös EverestVR -pelin. Pelissä kiivetään Mount Everest vuorelle. Pelin on tarkoitus olla mahdollisimman fotorealistinen, grafiikan pohja tehdään valokuvista photogrammetryä hyödyntäen.

Hao Li, USC

Hao Li piti erittäin tiiviin esityksen aiheesta Bringin human interaction to VR. Esitykset pitäisi löytyä myöhemmin Slushin sivuilta, tämä kannattaa ehdottomasti katsoa!

Kinect tyylisillä 3d syvyyskameroilla pystytään taltioimaan ihminen nopeasti virtuaalimaailmaan. Tällä hetkellä tarvitaan paljon kameroita, mutta USC ja Oculus kehittävät tekniikkaa, jotta kameroita ei tarvittaisi niin paljoa.

Slush Hao Li USC
Slush Hao Li USC

USC on myös tutkinut kasvojen ilmeiden taltiointia. Jo nyt pystytään muodostamaan iPhonen kamerakuvasta kolmiulotteinen malli, jolla voi vaikka siirtää sinun kasvot toiselle ihmiselle. USC ja Oculus ovat myös tehneet prototyypin virtuaalilaseista, jotka tunnistaa käyttäjän kasvojen ilmeitä. Ratkaisussa syvyyskamera taltioi suun liikkeitä ja lasien ihoa vasten olevissa osissa on sensoreita, jotka tunnistaa ilmeitä.

Hiusten tekeminen 3d hahmolle on äärimmäisen aikaa vievää. Henkilöhahmon tekemisessä kuluu usein noin kuukausi pelkkien hiusten tekemiseen. USC on kehittänyt laajan tietokannan hiusmalleista. Sen avulla yksittäisestä valokuvasta pystytään luomaan kokonainen valmis hiusmalli nopeasti.

Nokia ei tule valmistamaan virtuaalilaseja

Olen spekuloinut paljon ajatuksella, aikooko Nokia valmistaa joskus omat virtuaalilasit. Nokia edustaja kertoi tulevaisuudensuunnitelmista ja niihin ei kuulu virtuaalilasit.

Lue myös: Virtuaalilasit – esittelyssä 6 parasta mallia

Samsung Gear VR julkaisu Suomessa todennäköisesti vasta Q1 2016

Juttelin Samsungin Marketing Managerin kanssa. Hän arveli, että Gear VR tulisi myyntiin Suomessa vasta Q1 2016. USA:ssa Gear VR tulee myyntiin jo marraskuussa

Sphera – 360 videotuottaja360 kamera

Venäjältä Pietarista tuleva 360 videotuottaja. Yrityksellä on GoPro Odysseyta ulkoisesti muistuttava 2d 360 kamerakehikko.

Materiaali katseltiin Homido -laseilla, kuva streamattiin netin yli 1K resoluutiolla. Laatu oli samanlaista kun muillakin 360 -kehikoilla, stitchaus näytti aika hyvältä. Demoklipissä oli paljon liikettä ja se tuntui aiheuttavan hieman huonovointisuutta.

Sphera on tehnyt  Pietarissa kiinteistöprojekteja 360-videolla, tulossa on musiikkivideota myöhemmin tässä kuussa. Sphera tekee Slushista 360 videon, se on todennäköisesti myöhemmin nähtävillä Slushin sivuilla.

David Helgason, Unity:

Varmista rahoituksen riittäminen 2-4 vuodeksi. VR tulee olemaan hänen mielestään lähes pelkästään kuluttajille suunnattua pitkään.

Unity on hiljattain ostanut yrityksen, joka mahdollistaa lineaarisen videokerronnan laajentamisen interaktiiviseksi VR:ksi. Uusi tuote lisätään Unityyn luultavasti alkuvuoden aikana.

—–

Nokia OZOnokia ozo

Nokian osastolla Slushissa oli esillä viisi Ozo 360-kameraa.

Kameran suurin etu muihin verrattuna on dynaaminen renderöinti, joka mahdollistaa parhaan 3D -syvyysvaikutelman. Dynaamisella renderöinnillä kuva nykäisee hieman kun siirrytään linssiltä toiselle. Itse koin nykimisen hieman häiritsevänä.

Nykimisestä pääsee eroon jos kuvat yhdistää jälkituotannossa erillisellä yhdistysohjelmalla, mutta syvyysvaikutelma kärsii hieman tällöin. Jälkikäteen tapahtuvaa yhdistämistä varten kamerasta tulee piuhaa pitkin kahdeksan videotiedostoa.

Ammattimaisessa workflowssa todennäköisesti halutaan myös jatkossa stitchata kuvat yhteen jälkituotantovaiheessa. 3D kuvan stitchaaminen on aina ollut todella haastavaa.  Nokian edustajan mukaan Ozon 3D kuvan stitchaaminen on huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi GoPro kameroiden kuvien.

Tutustu myös jatkuvasti päivittyvään Nokia OZO -juttuun!

Reaaliaikainen esikatselu kuvaustilanteessa

Kameran reaaliaikaista esikatselua demottiin myös tapahtumassa. Kameran kuvaa voi esikatsella lähes reaaliaikaisesti, viive on maksimissaan pari sekuntia. Live-esikatselu on on tarkoitettu kuvaustilanteessa ohjaajan käyttöön, kuva on pehmeämpi kuin kameran lopputuote.  Myös 3d audion kuuntelu onnistuu kuvausvaiheessa.ozo

Myös live-streamaus tulee olemaan mahdollista ja Nokia aikoo esitellä streamausta kameran julkaisun yhteydessä marraskuun lopussa.

Kuvanlaatu 

Kuvaa katseltiin Oculuksen Cresent Baylla ja GearVR:llä. Kummallakaan katselutavalla katsottaessa kuva ei ollut poikkeuksellisen terävävää. Rajoittava tekijä on virtuaalilasien näyttöpaneelit.

Jotkut klipit olivat täysin saumattoman näköisiä, joissain oli taas selvästi näkyvä saumoja. 3d vaikutelma oli parempi kuin aikaisemmin näkemissäni 360 3d videoissa.

Kameran asetuksia, kuten aukkoa tai suljinta ohjataan tietokoneelta etänä.

Sinua saattaisi myös kiinnostaa:

Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.
Tero Pänkäläinen
Seuraa

Tero Pänkäläinen

Olen Deeptale Oy:n toimitusjohtaja ja co-founder. Deeptale tekee VR ja AR-markkinointikokemuksia, workshoppeja ja konsultointia.

One thought on “Virtual Reality – Slush 2015

Comments are closed.